Bladmuziek

Hallo, mijn naam is Irma Zethof. Ik heb schoolmuziek gestudeerd aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam en ben afgestudeerd in 1991. Aansluitend heb ik het diploma `muziek op schoot` (0-4 jarigen) behaald bij het landelijk instituut voor muziekonderwijs.

De filmpjes met `Meneertje en Beertje` zijn ontstaan naar aanleiding van mijn 25-jarig jubileum als muziek op schootdocente. Het leek mij een leuke manier om de liedjes die ik gedurende deze jaren zelf gemaakt heb en enkele traditionele liedjes te presenteren.

Alle liedjes op de filmpjes zijn door mij ingezongen.

irma

Hallo, mijn naam is John Sciarone. Via muziekjuf Irma ben ik betrokken geraakt bij dit project en samen maken wij alle filmpjes.

Hierin speel ik de rol van het vrolijke, vriendelijke, kleurrijke Meneertje, waarbij ik de liedjes uitbeeld op verschillende manieren.

meneertje

Hallo, mijn naam is Beertje. John en Irma hebben mij gevonden in een tweedehandswinkel. Sindsdien assisteer ik Meneertje in de filmpjes en zijn we een onafscheidelijk duo.

beertje

Over de liedjes

De meeste liedjes die wij op You Tube plaatsen zijn nieuw. Zowel de tekst als de muziek is gemaakt door Irma Zethof. Vanwege de herkenbaarheid kiezen wij ook af en toe voor een traditioneel liedje.

De liedjes worden meestal drie keer gezongen; kinderen leren door herhaling! Elk liedje wordt op verschillende manieren in beeld gebracht. Dit is om de kinderen geboeid te houden en om meerdere idee├źn te geven van hoe je zelf met het liedje aan de slag kunt. Als je zelf liedjes zingt met kinderen probeer dan ook een liedje meerdere keren te herhalen en varieer bijvoorbeeld met bewegingen of enkele woordjes.

De liedjes zijn opgenomen zonder begeleiding. Dit kan door sommigen als `saai` ervaren worden. Toch hebben wij hier een belangrijke bedoeling mee. Wij willen kinderen graag stimuleren om op de juiste toonhoogte te zingen. Veel kinderen blijken niet in staat om de zang te kunnen filteren van begeleide muziek, waardoor ze wel de woorden vormen, maar niet de melodie. Het gevaar is groot dat ze gaan zingen met hun `praatstem`, dat wil zeggen dat ze weinig verschil in toonhoogte maken. Het is heel lastig om dit op latere leeftijd nog te leren. Met onze manier van werken gaan we dus eigenlijk terug naar de basis, en een goede basis is onontbeerlijk voor een goede zangstem!

Kinderstemmen klinken in het algemeen hoger dan de stemmen van volwassenen. Dit komt omdat hun stembanden nog niet volgroeid zijn. Daarom is het belangrijk dat liedjes tamelijk hoog worden voorgezongen. Bij het inzingen van de liedjes is daar rekening mee gehouden. Voor vrouwen die willen zingen met hun kindje betekent dit dat zij zich het beste kunnen aanpassen aan de hoogte van de kinderstem. Voor mannen geldt dit niet. Zij hoeven niet met een hoge kopstem te gaan zingen; Kinderen zullen wanneer zij met een man meezingen de toonhoogte naar hun eigen hoogte vertalen. Zij zingen dan automatisch 8 tonen hoger.

Zing je regelmatig met je kindje en merk je dat je hij/zij begint mee te zingen door bijvoorbeeld de laatste woorden van de zin in te vullen? Verlaag dan het tempo waarin je zingt! Je zult merken dat je kindje sneller het liedje helemaal gaat beheersen.

Net als met leren lopen en praten is het is niet precies te bepalen wanneer een kind zelfstandig liedjes gaat beheersen, maar ook als kinderen nog niet meezingen kunnen zij veel plezier beleven aan liedjes. Vaak kunnen ze immers al meebewegen, of gewoon genieten van het contact en de aandacht. We hopen dat onze filmpjes met liedjes een fijne stimulans bieden om zoveel mogelijk met kinderen te zingen!

Tip! Maak een eigen liedboekje voor je kind(eren) door de bladmuziek van de liedjes uit te printen. De blaadjes passen precies in een mapje voor foto`s. Als je wilt kun je er zelf nog plaatjes en foto`s bij doen die bij de liedjes passen. De kinderen kunnen geen noten lezen, maar zien op deze manier hoe een liedje genoteerd wordt en ze herkennen de liedjes aan de plaatjes!